Waarom zichtbaar zijn belangrijker is dan ooit.

De eerste maanden van het jaar gebruik ik vaak voor evaluatiegesprekken. Afgelopen maand sprak ik met een schooldirecteur. Hij had geen verbeterpunten voor onze dienstverlening. Maar het was een waardevol gesprek. Een gesprek dat ik graag deel. Waarom? Omdat ik geloof dat bouwen aan waardevolle connecties meer oplevert dan alleen goede resultaten. Het maakt kwaliteit zichtbaar. Het creëert duurzame impact.

In hoofdlijnen liep het gesprek zo: “Jeroen, ik snap het niet. Jij hebt geen verbeterpunten voor mij, maar de meeste mensen die hier lopen zijn van mijn concurrent. Terwijl ik vind dat wij betere service en kandidaten bieden dan onze concurrenten. Wat maakt dat zij meer plaatsen?”

Hij glimlachte. “Laat me raden: jullie focussen op goede dienstverlening en hopen dat klanten dat vanzelf gaan zien?

Ja! Maar sommige bureaus lijken gewoon te schreeuwen en winnen daardoor.”

Precies. De twee meest bekende bureaus leveren meestal, maar die zijn bij lange na niet het beste.”

Ik keek hem twijfelend aan. “Maar kwaliteit is toch het belangrijkste?”

Ja, maar als niemand je kent, komt niemand bij je. Mensen vertrouwen wat ze herkennen. Dat bureau dat overal zichtbaar is? Dat schreeuwt vaak, en schiet daardoor af en toe op het juiste moment raak. Daarbij hebben zij vaak de mensen al in dienst op het moment dat wij uitvragen. Hierdoor kunnen zij snel leveren.”

Ik zuchtte. “Dus in plaats van nóg beter te worden, moet ik gaan overwegen om goede mensen –zonder opdracht– in dienst nemen? In plaats van beter laten zien wat we al doen?”

Hij keek me scherp aan. “Nee, dat is precies de denkfout. Het gaat er niet om mensen zomaar op de bank te zetten en te anticiperen op een vacature. Het gaat om zichtbaar zijn op het juiste moment. Niet door mensen in dienst te nemen zonder opdracht. Dan reageren ze ook niet meer op onze vacature.
Hij leunde iets naar voren. “Want kijk, jullie leveren kwaliteit. Dat weet ik, dat weet jij. Maar als de markt dat niet ziet, blijft het onzichtbaar. Zichtbaarheid betekent niet alleen aanwezig zijn, maar ook consistent laten zien waar jullie voor staan en wat jullie bereiken.

Ik keek hem twijfelend aan. “Maar ja, als mijn concurrent de mensen (vroegtijdig) uit de markt haalt, is kwaliteit dan nog het belangrijkste?”

Jeroen: “Ja, maar als niemand je ziet, komt niemand bij je. Mensen vertrouwen wat ze herkennen. Dat bureau dat overal zichtbaar is? Dat schreeuwt vaak dat zij de mensen ‘wél’ hebben en schiet daardoor af en toe op het juiste moment raak.

Ik: “Maar laten we eerlijk zijn, Jeroen, een bureau dat mensen zonder opdracht in dienst neemt… dat voelt als gokken. Dat is geen dienstverlening toch?

Hij dacht even na en antwoordde: “Precies. Het voelt als gokken omdat het ook geen oplossing is. Het is puur inzetten op volume en zichtbaarheid, in plaats van kwaliteit en passende oplossingen. Ze weten dat hun aanpak werkt door simpelweg zoveel mogelijk mensen op de bank te hebben. Maar dat is niet duurzaam. Daarom moeten jullie blijven doen wat jullie doen.”


De realiteit is dat sommige concurrenten mensen uit de markt halen en hiermee schaarste creëren. Dit heeft minimaal drie directe gevolgen:

  1. Ze benaderen mensen op basis van de vacature op onze website met de vraag of zij ze mogen voorstellen. Dit terwijl ze de vacature nog niet eens hebben gekregen. Kandidaten gaan dus niet zelf meer reageren.
  2. De tarieven stijgen onnodig, want leegloop moet ingecalculeerd worden.
  3. De concurrent claimt dat zij de mensen wél hebben, terwijl zij zelf de schaarste veroorzaken.

Dit is een vicieuze cirkel. Eentje die niet bijdraagt aan een duurzame oplossing voor het onderwijs. Het draait niet alleen om het leveren van mensen, maar om het leveren van kwaliteit en een dienst die echt helpt. Wij willen geen concurrent zijn van onze eigen klanten, maar een betrouwbare partner die meedenkt en bijdraagt aan een toekomstbestendig onderwijslandschap.

We weten dat we beter (of althans niet slechter) zijn. Maar dat is niet genoeg. We moeten het laten zien. Niet alleen door uit te blinken in kwaliteit, maar ook door zichtbaar te zijn. Door te delen wat we doen en waarom we het doen. Want mensen kiezen wat ze kennen. En als ze ons niet zien, dan zien ze ons niet als oplossing.

We hoeven ons niet te laten meeslepen door de strategieën van anderen. Onze kracht zit in de kwaliteit die we leveren en de manier waarop we dat doen. We gaan niet voor snelle winst, maar voor een duurzame samenwerking met onze klanten en kandidaten. Dit is geen korte termijnspel. Dit is investeren in relaties, in ontwikkeling en in échte oplossingen.

Zoals ik eerder schreef in mijn blog over ‘De kracht van connectie’: succes ontstaat niet alleen door beter te zijn, maar door dit zichtbaar te maken en echte waarde toe te voegen. Wij gaan uit van onze eigen kracht en blijven ons richten op wat écht telt: duurzame, kwalitatieve oplossingen voor het onderwijs.

Kwaliteit verdient het om gezien te worden

Laten we niet stil blijven. Laten we onze successen delen en consistent zichtbaar zijn. Want kwaliteit en zichtbaarheid gaan hand in hand.

Lees meer op de website: www.simulinc.nl/blog.

Wat vinden jullie en hoe zorgen jullie ervoor dat jullie kwaliteit zichtbaar wordt? Deel je ervaringen hieronder of stuur mij een mailtje op sebastiaan@simulinc.nl!

Deel dit bericht

ConnectieWerkt! ontvangen?

Nieuwste vacatures

Docent Frans

Voor schooljaar 2025-2026 zoeken wij in regio Emmen een enthousiaste docent Frans voor de onderbouw klassen! Kom jij ons docenten team versterken?

Docent Duits

Breng jij de Duitse taal tot leven voor leerlingen? En wil je die graag overbrengen op leerlingen in de onder- en/of bovenbouw? Zie jij het als een uitdaging om met jouw lessen écht iets te betekenen voor jongeren? Dan komen we graag met je in contact!

Docent Duits Groningen

Ben jij een bevlogen docent Duits die leerlingen wil inspireren met meer dan alleen grammatica? Heb jij een passie voor taal, cultuur én verbinding, en wil je jongeren helpen om hun wereld te vergroten? Dan zoeken wij jou!